oraman
oraman

تاریخچه ی پرواز و هوانوردی

نویسنده : هوانوردی بازرگانی - علیرضا فروهر مقدم

تاریخچه ی پرواز و هوانوردی

تمایل انسان به پرواز مربوط می شود به زمانی که انسان های ماقبل تاریخ، برای اولین بار پرندگان را در حال پرواز مشاهده کردند و از آن زمان شد که رویای پرواز را در سر پروراندند. به واسطه رویدادهای ثبت شده ی تاریخی، جنبه های مختلف میل انسان به پرواز همیشه در مقاطع مختلف تاریخی نمایان بوده است. یکی از مشهورترین این رویدادهای تاریخی، افسانه ی یونانی دادلوس و پسرش ایکاروس می باشد، که برای رهایی و فرار از جزیره ی مینوس، بال هایی از جنس پر و موم را برای خود و پسرش ایکاروس ساخت؛ ولیکن، ایکاروس پس از پرواز با این بال ها، به دلیل نزدیکی بیش از حد به خورشید، قسمتی از بال هایش که از جنس موم بود آب شد و موجب سقوط وی در دریا شد؛ به طوری که، این واقعه مرگ وی را نیز به دنبال داشت. مشابه این افسانه، داستان برج های بابل می باشد، که روایت آن در کتاب انجیل نیز ذکر شده است. نظیر دیگر این افسانه ها، در فرهنگ و ادب ایران زمین، افسانه ی پرواز کیکاووس است که توسط حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه نقل شده است. به هر حال، این گونه افسانه ها اگر بیانی از واقعیت نداشته باشند، ولیکن همه و همه نشان از یک حقیقت دارند و آن میل انسان به پرواز نیز می باشد.


اولین پرواز از رویا تا واقعیت

از افسانه که بگذریم، لئوناردو داوینچی را باید اولین کسی دانست که به طور جدی در خصوص طراحی هواپیما فعالیت کرد. هر چند طراحی هواپیمای گلایدر توسط وی در قرن 15 میلادی هرگز به مرحله ی ساخت نرسید، ولیکن در چندین قرن بعد یعنی در سده ی 20 میلادی، ساخت هواپیما با استفاده از طرح او به سرانجام رسید، و باعث شد برادران رایت از ایالت اوهایوی آمریکا، با استفاده از طرح لئوناردو ماشینی ابداع کنند و آن را به پرواز درآوردند. 

با این که برادران رایت برای ساخت ماشین پرواز ابداعی خود تمامی تمهیدات لازم را پیش بینی نمودند، ولیکن متأسفانه اولین اقدام آن ها هرگز موفقیت آمیز نبود؛ البته این پایان کار نبود، و سرانجام آنان موفق شدند که در روز 17 دسامبر سال 1903 میلادی هواپیمای تک موتوره ی خود را برای چهار مرتبه درآسمان به پرواز درآورند و نام خود را برای همیشه در صدر فهرست پرندگان انسان نما ثبت نمایند. 

برادران رایت، برای انجام پروازهای آزمایشی خود، ناحیه ای در ساحل ایالت کارولینای شمالی در کشور آمریکا که نقطه ی بادخیز بسیار مناسبی بود را انتخاب کردند و در نزدیکی دهکده ی ماهیگیری کیتی هاوک کمپی را برپا نمودند، و در یک صبح پنجشنبه ی رویایی که باد مناسبی نیز در فضای اطراف ساحل پیچیده بود، ابتدا ارویل و سپس ویلبر و بار دیگر ویلبر و سپس ارویل، در مجموع چهار پرواز موفقیت آمیز را انجام دادند و توانستند هواپیمای دوباله ی خود را از روی یک ریل پرتاب چوبی به مسافت حدود 60 فوت (بیش از 18 متر) و در جهت مخالف بادی به سرعت بیش از 20 مایل در ساعت در هوا به پرواز درآورند.


پرواز و جنگ جهانی اول

پس از این که برادران رایت موفق شدند کنترل و قدرت را در هواپیما به کار گیرند، استانداردهای جدیدی در ساخت هواپیماهای سبک ثبت شد و با آغاز جنگ جهانی اول، طراحی و ساخت هواپیماهای تک موتوره ی ملخی شروع شد و برای شناسایی و تشخیص توپخانه های دشمن و حتا حمله به مواضع زمینی دشمن به کار گرفته شدند. پس از پایان جنگ بود که هواپیما به عنوان وسیله ای بزرگ تر، راحت تر و قابل اطمینان تر برای حمل و نقل مردم شناخته شد؛ بدین منظور اولین کشتی هوایی سبک تر از هوا جهت حمل و نقل مسافر و بار توسط شرکت آلمانی زیپلن طراحی و ساخته شد. 


عصر طلایی کشتی های هوایی تا سال 1937 میلادی و زمان آتش سوزی کشتی هوایی هیندنبورگ و کشته شدن 36 مسافر آن ادامه داشت، تا این که پس از انقلاب صنعتی،پیشرفت های بزرگی در زمینه حمل و نقل هوایی رخ داد و صنعت هوانوردی وارد فاز جدیدی گردید؛ و با ساخت اولین هواپیمای مسافربری توسط شرکت داگلاس دوران مدرنی از هوانوردی شروع شد. 

 پس از آن بود که با آغاز جنگ جهانی دوم در سال 1938 میلادی به تدریج در بسیاری از شهرها مکان هایی برای نشست و برخاست هواپیماهای نظامی سبک ساخته شد. جنگ جهانی دوم، با این که تخریب و ویرانی های بسیاری در جهان به جای گذاشت، ولیکن نوآوری های جدیدی را در صنعت هوانوردی به ارمغان آورد؛ بعد از جنگ بود که در آمریکای شمالی هوانوردی عمومی شکل گرفت و کارخانجات بسیاری در این زمینه از قبیل سسنا، پای پر و بیچ کرافت برای تولید هواپیماهای سبک به وجود آمدند و پس از آن، در دهه ی 50 میلادی بود که تولید هواپیماهای جت مسافری بدنه باریک با تولید هواپیمای هاویلند و به دنبال آن هواپیمای بویینگ 707 آغاز شد و صنعت هوانوردی غیر نظامی در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران توسعه پیدا کرد.


تاریخچه هوانوردی در ایران


ثبت دیدگاه
نظرات کاربران