oraman
oraman

شرکت هواپیماسازی بویینگ

نویسنده : علیرضا فروهر - هوانوردی بازرگانی



مقدمه 

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که دوستدار هواپیما هستید و می خواهید درباره ی ابر کمپانی هواپیماسازی بویینگ بیشتر بدانید، پس با مطالب دوست داشتنی و خواندنی در این مقاله ی جذاب همراه ما باشید. شرکت هواپیماسازی بویینگ، تاریخچه ی بویینگ و توسعه و پیشرفت آن، عناوینی است که شما در این مقاله با آن ها آشنا خواهید شد.


آشنایی مختصر با بویینگ

بویینگ یک شرکت هوافضا و دفاعی آمریکایی است و جزو بزرگ ترین صادرکنندگان آمریکا به شمار می رود و در لیست 500 شرکت بزرگ آمریکا قرار دارد. شرکت هواپیما سازی بویینگ، بزرگ ترین سازنده ی انواع هواپیماهای تجاری و نظامی در جهان می‌باشد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر شیکاگو، از ایالت ایلینویز می‌باشد و شعبه ی اصلی آن در شهر سیاتل آمریکا واقع شده است. کارخانه ی غول آسای این شرکت به عنوان بزرگ ترین پروژه ی تجاری جهان با مساحت تقریبی 40 هکتار در شهر اورت در ایالت واشنگتن واقع شده است. این شرکت، در سال ۱۹۱۶ میلادی تأسیس شد و امروزه نزدیک به 159 هزار نفر را در استخدام خود دارد. کمپانی بویینگ، علی رغم داشتن رقبای سرسخت و رکود اقتصادی کنونی جهانی، همچنان نخستین و بزرگ ترین کارخانجات هوافضای دنیا و دومین شرکت بزرگ دنیا در ساخت سامانه های دفاعی در جهان می‌باشد. بویینگ، همچنین با ناسا در طرح های فضایی بسیار زیادی مشارکت دارد. محصولات این شرکت عبارتند از هواپیماهای مسافربری تجاری، هواپیماهای نظامی، تجهیزات و مهمات نظامی و غیر نظامی، سیستم های فضایی و خدمات کامپیوتر در زمینه ی هوانوردی.

ساختمان مرکزی بویینگ در سیاتل آمریکا


پیشینه ی بویینگ

نام این شرکت، برگرفته از نام ویلیام بویینگ مؤسس این شرکت می‌باشد؛ وی، در سال 1881 میلادی به دنیا آمد و برخلاف تصور و انتظار عموم خلبان یا مهندس هواپیما نبود. او بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه سیاتل آمریکا مشغول تجارت چوب شد؛ ولیکن از آن جایی که برای اولین بار در سن 33 سالگی به همراه یکی از دوستان خلبان خود به نام سرگرد کانراد وسترولت با یک هواپیمای کوچک برای یک پرواز نیم ساعته تفریحی بالا رفت، علاقه ی وی باعث شد، بعد از چند وقت آنان شرکتی تأسیس کردند تا بتوانند در زمینه تعمیر و ساخت هواپیماها فعالیت کنند و نام آن را بی اند دبل یو گذاشتند. یک سال بعد، سرگرد وسترولت به شهر دیگری منتقل شد و سهم خود را به ویلیام بویینگ فروخت و بدین ترتیب بزرگ ترین اشتباه زندگی خود را مرتکب شد.

ویلیام ادوارد بویینگ

در پی این امر، ویلیام بویینگ بلافاصله نام شرکت را به کمپانی هواپیمایی بویینگ تغییر داد و با تلاش فراوان توانست، قرارداد ساخت 50 فروند هواپیمای C700 را از نیروی دریایی آمریکا دریافت کند؛ و در سال 1919 میلادی بود که محل کارخانه را به ساختمان قرمز دو طبقه‌ای که در جنوب بندر سیاتل قرار داشت انتقال داد. بویینگ تا سال 1930 میلادی فقط هواپیماهای نظامی سبک می‌ساخت و پس از سال 1930 میلادی بود که شرکت بویینگ به طراحی و ساخت اولین هواپیمای مسافری اقدام نمود و اولین هواپیمای خود با نام بویینگ 247 با گنجایش 10 نفر مسافر را تولید کرد. این هواپیما با سرعت 360 کیلومتر در ساعت یکی از سریع ترین هواپیماهای آن زمان به شمار می‌آمد.

هواپیمای بویینگ 247

در سال 1938 میلادی، این شرکت هواپیمای بویینگ 314 را با گنجایش 74 نفر که بزرگ ترین هواپیمای حمل و نقل در دنیا بود به بازار عرضه کرد. این هواپیما طبق نیازها و درخواست مستقیم شرکت پان آمریکن برای مسافرت های طولانی بر فراز اقیانوس ها ساخته شده بود. با شروع جنگ جهانی دوم شرکت بویینگ به سبب احتیاج شدید متفقین، دوباره تمرکز خود را بر روی ساخت هواپیماهای نظامی معطوف نمود، و همین امر باعث شد که در مسابقه ی طرح و ساخت هواپیماهای مسافربری عقب ماند و کمپانی های لاکهید و داگلاس که در آن زمان پیشتاز بویینگ و یکه تاز این صنعت بودند به تدریج از بویینگ پیشی گرفتند؛ این امر باعث شد تا این شرکت از رده ی سازندگان هواپیماهای مسافربری خارج گردد.

هواپیمای بویینگ 314


توسعه و پیشرفت بویینگ

بویینگ، پس از خارج شدن از عرصه رقبای خود در تولید هواپیماهای مسافربری، به پروژهایی احتیاج داشت تا بتواند یک بار دیگر این کمپانی را در مقام نخست قرار دهد. بدین جهت، در سال 1955 میلادی ببل آلن، سرپرست معروف بویینگ تصمیم گرفت مبلغ 16 میلیون دلار در پروژه ی جدید این شرکت با نام بویینگ 707 به عنوان اولین طرح تجاری خود سرمایه گذاری کند؛ این خطری بود که نتیجه ی آن مشخص نبود؛ چرا که بویینگ در ابتدا اقدام به ساخت هواپیمای جت چهار موتوره ی سوخت رسان به نام KC135 نموده بود و در عین حال، در صدد بود تا آن را به یک هواپیمای مسافری تحت عنوان بویینگ 707 تبدیل کند.

هواپیمای سوخت رسان کی سی 135

هواپیمایی که در ابتدا هیچ خط هوایی اقدام به خرید آن نکرد؛ زیرا، قیمت اولیه ی آن و همچنین هزینه های عملیاتی تعمیر و نگهداری آن گران بود؛ ولیکن این پایان کار نبود؛ سرانجام در سال 1955 میلادی شرکت هواپیمایی پان آمریکن طلسم را شکست و 25 فروند از این هواپیما را خریداری نمود و به دنبال آن نیز تمام رقبای پان آمریکن مانند برتیش ایرویز و ایرفرانس اقدام به سفارش تعداد زیادی از این نوع هواپیما نمودند. 


هواپیمای بویینگ 707 شرکت هواپیمایی پان امریکن

در پی این امر، شرکت های هواپیمایی دیگر از آن جایی که نمی خواستند از قافله عقب بمانند و همه مایل بودند هواپیمای جت در اختیار داشته باشند، بدین لحاظ سیل سفارشات آن ها به طرف بویینگ سرازیر شد؛ چنان که خط تولید این شرکت در طول یک دهه، از سال 1958 تا 1968 میلادی فقط مشغول ساخت این نوع هواپیما بود و در طول این مدت تعداد 900 فروند از این هواپیما ساخته شد؛ این هواپیما، با این که با وجود هواپیماهای لاکهید و داگلاس، نخستین جت مسافری نبود، ولی نخستین جت مسافری بود که موفقیت تجاری یافت و عصر تولید هواپیمای جت را آغاز کرد و جهان حمل و نقل و مسافرت هوایی را وارد عصر جت نمود. 

همسفر و همراه گرامی اورامان با سلام و احترام؛ 

از وقتی که گذاشتید و این مقاله را مطالعه فرمودید از شما سپاسگزاریم؛ خواهشمند است در صورت تمایل نظر خودتان را درباره ی این مقاله ثبت نمایید، تا ما را در ارایه محتواهای با کیفیت جهت خدمت رسانی به شما عزیزان یاری نمایید. اورامان اوقات خوشی را برای شما آرزومند است.

"روزگارتان خوش، دلتان شاد و تندرستی تان مستدام"

شرکت جهانگردی و خدمات مسافرت هوایی اورامان سیر تهران


ثبت دیدگاه
نظرات کاربران